Traditioner

Saxogården er en gammel institution med mange traditioner, som vi værner om. De giver børn og voksne en følelse af fællesskab, og de tilbagevendende oplevelser skaber både tryghed og forventning.
Ud over at fejre årets højtider, har vi også nogle særlige traditioner, der er grundlagt i vores hus.
Du kan læse mere om de enkelte traditioner herunder.

Fastelavn

Vi fejrer normalt fastelavn fredagen før fastelavnsmandag. Alle børn er velkomne til at komme udklædt – men det er ikke et krav. Nogle børn elsker at klæde sig ud, andre kan ikke fordrage det.

I tiden op til har vi måske brugt tid på at male og pynte nogle fine tønder, lave masker, fastelavnsris eller andet pynt.

Børnehave- og vuggestuebørnene slår katten af tønden om formiddagen (i vuggestuen bruger vi en paptønde). I tønden vil der typisk være popcorn og appelsiner, som børnene nyder, når kattekonge og kattedronning er kåret.

Påske

Vi laver påskepynt og glædes over forårets komme. Vi sår måske karse, klipper påskeharer eller leder efter påskeæg, som påskeharen kunne have gemt. I børnehaven og i vuggestuen spiser vi en god påskefrokost fredag før ferien.

Fødselsdage

Når et barn i vuggestuen eller i børnehaven har fødselsdag, kan I vælge at holde fødselsdagen her hos os, eller I kan vælge at invitere barnets gruppe hjem til jer. Når fødselsdagen holdes hos os, vælger forældrene ofte at komme og deltage i festlighederne kl. 14.00.

Sommerfest

Vi holder sommerfest hvert år, vi holder den ofte i slut august. Der er de fleste tilbage fra ferie og alle er klar til at give en hånd med. Vi holder sommerfesten på vores legeplads, som bliver pyntet op og gjort klar til fest. Festen starter kl. 16.00 og slutter kl. 19.30, her er børnene oftest trætte efter en hel dag i børnehave og en god fest.

Til sommerfesten vil der være aktivitetsboder, hvor i forældre skriver jer op til at stå i disse på skift. I medbringer selv mad til jeres egen familie.

Vi håber selvfølgelig også på at i forældre vil blive og hjælpe til med oprydningen.

Vi glæder os til næste fest. :)

Halloween

Børnehavens nyeste tradition er, at vi holder halloween. Vi bruger tiden op til på at lave græskarlamper og uhyggelig pynt: Spøgelser, flagermus, edderkopper.

Vi får som regel græskarsuppe, som Ivan laver af resterne fra vores græskarlamper.

De børn (og voksne), der har lyst til at komme udklædt, gør det – og de andre kommer bare, som de er.

Jul

Vi bruger hele december måned i julens tegn. Vi synger julesange og laver julepynt, og nogle børn laver måske julehemmeligheder.

I vuggestuen og i børnehaven holder vi en børnejulefrokost.

I vuggestuen holder vi også en julefest, hvor I som forældre er inviteret med. Vi danser om juletræet, spiser æbleskiver og får måske besøg af en nisse.

Afslutning

I vuggestuen er det heldigvis sjældent et rigtigt farvel, da nærmest 100% af børnene skal gå i vores egen børnehave. Alligevel vælger de fleste forældre at komme i vuggestuen kl. 14.00 på deres barns sidste dag. Så er barn og forældre fælles om at afslutte og sige farvel og på gensyn.

I børnehaven er der samme tradition som i vuggestuen. Vi har god erfaring med, at forældrene til de børn der skal sige farvel for at starte på fritidshjem slår sig sammen og at vi i fællesskab holder en "store farveleftermiddag”