Kostpolitik

Mad skal være en smagsoplevelse. Vi vil gerne give børnene spændende, varieret og sund mad. Vi vil også gerne sørge for at børnene har det hyggeligt ved måltiderne. Mad skal laves af gode råvarer. Næsten al vores mad er økologisk og vi bestræber os på at undgå farvestoffer og konserveringsmidler.

Vi taler om maden, mens vi spiser den: Hvor kommer maden fra, hvordan ser den ud, hvordan dufter den, og hvordan smager den

Saxogårdens råvarepolitik og Økologisk guldmærke.
Vi prioriterer at servere sund kost med udgangspunkt i fødevarestyrelsens anbefalinger.

Vi har det økologiske guldmærke, der forpligter at vores mad er 90-100% økologisk.

Vi prioriterer sæsonens råvare i vores madplaner, og vi prioriterer at købe danske råvare.

Vi tager hensyn til børns allergener og religiøse overbevisninger. Disse retter vil være underlagt samme guldmærkepolitik.

I visse tilfælde vil det ikke være muligt at købe en given vare økologisk. En konventionel vare vil derfor indgå i maden. I disse tilfælde vil vi arbejde på at finde en økologisk erstatningsvare hurtigst muligt.

Fisk er oftest vildfanget og vil derfor ikke indgå i det økologiske regnskab. Vi prioriterer fisk fanget i de nordiske farvande. Det gælder også opdrættet fisk som f.eks. laks.

Vores mælk, mel og gryn vil hovedsagelig være dansk produceret og dyrket.

Morgenmad
Alle børn kan få morgenmad. Der vil altid være brød og smør – men også nogle gange syltetøj eller ost. Vi har derudover som regel cornflakes, havregryn, müsli og yoghurt.

Frokost
Vores kok Ivan og køkkenassistent Samira laver varm mad til børnene fire dage om ugen og kold mad den sidste dag. Der udarbejdes en madplan, så I kan følge med i, hvad vi serverer.

Eftermiddagsmad
Om eftermiddagen serverer vi hjemmebagt brød med smør og frugt. Nogle dage kan vi være heldige, at Ivan har lavet frugtgrød, smooties eller koldskål – eller måske får vi lyst til at lave popcorn eller pandekager over bålet i gården. Til eftermiddagsmåltiderne prøver vi at minimere brugen af tilsat sukker og prioriterer, at børnene skal have noget at stå imod med.

Hvis børn pga. af allergi eller kulturelle årsager har særlige behov, forsøger vi at tilgodese det.

Søde sager
Vi opfordrer forældre til at forsøge at undlade eller begrænse mængden af sødt til fx fødselsdage, der fejres i Saxogården eller i Saxogårdens åbningstid, da forældre har forskellig holdning til, hvor meget sødt deres børn må få. Vi opfordrer i øvrigt til, at forældre slår sig sammen, hvis de gerne vil have noget med i vuggestuen eller børnehaven i forbindelse med at deres barn holder afslutning i gruppen. Der vil nemlig typisk være flere børn på samme tid – og slår man sig sammen, kan man begrænse mængden af søde sager. Hvis I er i tvivl om, hvad der er en god ide at have med – eller om hvilke mængder, der er behov for, så spørg personalet.

Saxogårdens personale bager ikke kage til børnene. Det betyder, at børn i Saxogården, kun får kage, hvis en forælder har det med i forbindelse med sit barns fødselsdag. I sådanne tilfælde, vil det kun være børn i det pågældende fødselsdagsbarns gruppe, der får kage.